- Een poging de complexe werkelijkheid van management, organisatie en (beroeps)onderwijs te duiden -

HOE?ZO!

3 jan. 2012

Echte professionals ?! deel 1

Professionals pur sang

Ik kan me vergissen maar het woord “professional” komt tegenwoordig in Onderwijsland vaker voorbij dan voorheen. Als woorden te pas te onpas worden gebruikt kan dat tot communicatiestoornissen leiden. Op een gegeven moment kan zo’n woord bijna van alles betekenen of verschuift de betekenis naar een heel andere hoek dan waar het woord zich eerst bevond. Ik krijg dan altijd de neiging (of in irritant Nederlands “Ik heb dan zoiets van”..) om wat in die woordenbrij te gaan roeren om te zien wat er boven komt drijven. Ik weet dat er veel over dit begrip geschreven is maar doe daar nu bewust geen onderzoek naar want googelen kunt u zelf ook wel. Als ik daarentegen wat spontane erupties op u mag loslaten dan ben ik ten eerste wel benieuwd waar die door mij veronderstelde verhoogde aandacht voor professionaliteit  nu door veroorzaakt wordt.

Een bron hiervoor zou de (vermeende) tegenstelling tussen professionals en managers kunnen zijn. Er zijn mensen die er belang bij hebben om die tegenstelling te creëren en/of waar nodig te accentueren of op te blazen. Opblazen in de betekenis van “groter maken”, terwijl ikzelf eerder de drang voel om de tegenstelling op te blazen in de zin van “uit de wereld helpen”. Het is mogelijk dat ik daarmee in Onderwijsland de status van zelfmoordterrorist verwerf maar dat risico loop ik graag voor de goede zaak. Is er dan sprake van een (heilige) oorlog tussen management en professionals in Onderwijsland vraagt u zich inmiddels af ? Misschien is dat wat overdreven maar er is wel wat aan de hand, er schuurt iets tussen beide bevolkingsgroepen. 

Ik kom daar later nog op terug maar tussendoor eerst even een stelling om u wakker te houden: Managen (of besturen want dat is hetzelfde weet u inmiddels) is op zichzelf beschouwd ook een professie, dus alleen om deze reden is de tegenstelling tussen managers en professionals reeds een valse. Dit vergt even nadenken dus dat is een goede reden om bij wijze van intermezzo even een zijpad te bewandelen.

Onderwijsinhoudelijke managers
In een onderwijsvakblad las ik laatst een interview met een bestuurder in het beroepsonderwijs. Er was een vacature en men had er bewust voor gekozen een onderwijsinhoudelijk voorzitter aan te trekken. Wat is dat voor een soort beestje vraagt deze blogger zich dan af ? Wanneer ben je onderwijsinhoudelijk en is daar een cursus of diploma voor en hoe lang duurt het voordat je zoiets bent ? Verderop in het interview bleek dat hij van mening was dat er in een College van Bestuur een goede balans moet zijn tussen onderwijsinhoudelijke en bedrijfsmatige kennis en kunde. Klinkt op het eerste gehoor redelijk zou je denken, en in dit artikel in het vakblad Profiel heb ik laatst bijna hetzelfde beweerd. Alleen met een klein nuanceverschil want ik ben van mening dat iedereen in het onderwijs, van Conciërge tot Raad van Toezicht, beide elementen moet verenigen in laten we zeggen zijn persoonlijke competentieprofiel ! Als dat niet zo is ben je te eenzijdig ontwikkeld en moet je aan jezelf gaan werken :-) Dat aan jezelf werken is trouwens een element dat in mijn antwoord op de vraag “Wat is een echte professional ?” nog zal terugkeren. Dat wordt echter helaas een volgende blog want meer tekst kunt u echt niet aan volgens de mensen die het kunnen weten.

Nu ja vooruit dan maar, nog een toegift dan. In het zelfde interview zegt de bestuurder nog dat hij graag ziet dat de nieuwe collega een vrouw wordt. De reden is o.a. : “vrouwen hebben meer oog voor schijnbaar kleine dingen, maar die oh zo belangrijk zijn in een organisatie”. Heerlijk ! Ach, het is natuurlijk niet verkeerd bedoeld. Er staat helemaal niet “Laat de grote dingen maar aan de mannen over”. Het is de vileine geest van uw blogprofessional die hier weer een slaatje uit wil slaan. Ik ga onmiddellijk aan mezelf werken geacht leespubliek.

Mag ik mij even voorstellen

Dienstmededeling: Omdat de vraag naar wat een echte professional is nog niet beantwoord is zullen we in een vervolgblog hierop verder moeten ingaan. Het is mogelijk dat dit een feuilleton wordt want in de vorige tekstblokken zit genoeg stof om minstens een blogjaar mee door te komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten